יום שישי, 23 במאי 2008

המינים אומרים: שתי רשויות הן

מכילתא דרבי ישמעאל, חיים האראוויטץ / ישראל אברהם רבין, פרנקפורט ענ"מ. עמ' 220.

אנכי ה' אלהיך, למה נאמר?

שלא יתן פתחון פה לאומות העולם לומר שתי רשויות הן. אלא אנכי ה' אלהיך, אני במצרים, אני על הים, אני בסיני, ]אני על היבשה[ אני לשעבר אני לעתיד לבא אני לעולם הזה אני לעולם הבא שנאמר ראו עתה כי אני אני הוא ואומר ועד זקנה אני הוא ואומר כה אמר ה' מלך ישראל וגואלו ה' צבאות אני ראשון ואני אחרון ואומר מי פעל ועשה קורא הדורות מראש אני ה' אני ראשון ואת אחרונים אני הוא.

ר' נתן אומר מכאן תשובה למינין, שאומרים שתי רשויות הן שכשעמד הב"ה ואמר אנכי ה' אלהיך, מי עמד ומיחה כנגדו, אם תאמר, במטמניות היה הדבר, הלא כבר נאמר לא בסתר דברתי וגו', לאלו אני נותנה אלא לא אמרתי – להם - תוהו בקשוני ולא נתתיה פנגם. וכן הוא אומר, אני ה' דובר צדק מגיד מישרים.

מקור: http://hebrew-treasures.huji.ac.il/

פירוש:
היות והמכילתא דרבי ישמעאל היא מדרש מתקופת התנאים, ר' נתן שמופיע בו הריהו התנא רבי נתן הבבלי. לפי רפאל הלפרין בפסרו אטלס עץ חיים כרך ד' (תנאים ואמוראים), יש הרבה חכמים המכונים ר' נתן סתם, אבל כולם אמוראים. לכן יש להניח שכאן מדובר בתנא הבבלי מהדור הרביעי/חמישי 135-170 לספירה.

החוקר ר.ט. הרפורד בספרו "נצרות בתלמוד ובמדרש" ( R.T. Herford, Christianity in Talmud and Midrash p. 300) מדגיש שהביטוי "אומות העולם" היא גרסה משובשת, למען דרישות הפולמוס, של המילה מקורית "מינים". הטקסט מעיד ששימוש המילה "מינים" הוא לכוונת הגנוסטים. ר' נתן מפתח פרשנות מיוחדת מבוססת על שני פסוקי ישעיהו על מנת לדחות את טענתם של הגנוסטים הללו שלפיהם שתי רשויות הן בשמים, ומהגן על אחדותו ויחודו של האל בתפיסה האורטודוקסית והנורמטיבית של התנאים.

אין תגובות: